W następstwie ostatnich wydarzeń w branży zdalnego dostępu, w tym definitywnego przejścia Citrix na model oparty na subskrypcji, TSplus wyróżnia się jako dostawca rozwiązań, dla którego elastyczność i wybór w zakresie licencjonowania jest podstawową wartością, jaką otrzymywać powinni klienci.
Decyzja o zmianie modelu licencjonowania Citrix i jej konsekwencje dla użytkowników
Citrix, ważny gracz na rynku zdalnych technologii i rozwiązań chmurowych, ogłosił niedawno zakończenie wsparcia dla oprogramowania zakupionego uprzednio w ramach licencji wieczystej i poinformował swoich klientów, że wprowadza nowy model w polityce licencjonowania swoich produktów. Posunięcie to znalazło odzwierciedlenie również w ruchach marek zależnych Cloud Software Group np. NetScaler, która wycofała ze sprzedaży kilka sztandarowych do tej pory produktów NetScaler i ogłosiła przejście na licencjonowanie subskrypcyjne. Decyzja o zakończeniu sprzedaży ( EoS ) NetScaler (Citrix ADC) sprzętu z licencją wieczystą (MPX, SDX) i oprogramowania wieczystego (VPX/BLX) obowiązuje od 5 marca 2023 r. Aby uzyskać licencję na nowe wdrożenia NetScaler MPX i SDX, organizacje musiały więc przejść na model subskrypcyjny.
Dla obecnych klientów Citrix posiadających licencje wieczyste, konsekwencje takich decyzji są oczywiście znaczące, a informacje, które gruchnęły w pierwszym kwartale ubiegłego roku, nie zostały zbyt dobrze przyjęte. Licencje wieczyste nie były sprzedawane w ramach oferty Citrix już od 2019 r. Te, które wciąż pozostawały w rękach użytkowników, stanowiąc często główne środowisko zdalnej infrastruktury firm, działały więc na przestarzałym kodzie wymagającym regularnej konserwacji i poprawek bezpieczeństwa. Klienci wprawdzie otrzymali możliwość odnowienia wsparcia do 5 marca 2023 r. Jednak po tej dacie, zostali postawieni wobec faktów dokonanych, zagrożenia brakiem obsługi licencji, a co za tym idzie konieczności podjęcia działań i ponownej kalkulacji finansowych możliwości w kwestii inwestycji IT. I ostatecznie poniesienia nieplanowanych wcześniej kosztów.
Citrix znacząco modyfikując swoją strategię produktową oraz podejście do licencjonowania zmienił całkowicie punkt ciężkości w zakresie modeli funkcjonowania swoich rozwiązań, także w sensie cenowym. Citrix korzysta z rozwiązań hybrydowych już od jakiegoś czasu, ostatnie kroki to jednak nie jedynie doskonalenie sposobu wdrażania hybrydowego dostarczania aplikacji, ale dość istotny twist i rezygnacja z koncepcji praw hybrydowych, które do tej pory umożliwiały migrację z infrastruktury lokalnej do infrastruktury opartej na chmurze. Ten zabieg, który w przekonaniu firmy miał zapewnić większą elastyczność w korzystaniu z oprogramowania, dla wielu organizacji nosił znamiona swoistego, arbitralnego „uszczęśliwiania na siłę”.
W nowym modelu cenowym nie ma już bowiem miejsca na licencje, które klienci zakupili przed 2019 r. w przekonaniu, że mają one charakter wieczysty. Decyzja o całkowitym wstrzymaniu oferty konserwacji i aktualizacji tych licencji i nadanie priorytetu subskrypcjom uniwersalnym dla produktów Citrix opartych na chmurze lub lokalnych, musiało w sposób oczywisty wywołać konsternację i obawy o przyszłość środowisk Citrix, funkcjonujących do tej pory na starym modelu.
Subskrypcja Citrix Universal
Citrix Universal Licensing jest przedstawiany przez samego dostawcę jako elastyczny model licencjonowania, którego celem jest umożliwienie klientom korzystania z produktów Citrix i zarządzania nimi w różnych środowiskach, takich jak wdrożenia lokalne, w chmurze i hybrydowe. Subskrypcja Citrix Universal umożliwia wdrażanie obciążeń Citrix w dowolnym miejscu za pośrednictwem jednego typu licencji w zależności od potrzeb. Firma przekonuje, że nowy model zapewni uproszczony i spójny sposób zakupu, wdrażania i zarządzania licencjami Citrix. Czas i rynek zweryfikują oczywiście trafność podjętych działań. Wątpliwości budzi natomiast sama formuła zmiany strategii i potraktowanie starych klientów w dość nieelegancki sposób, odmawiający im prawa do decyzji w sprawie już zakupionych i wdrożonych systemów. I co istotne, wygenerowanie poważnych obaw dotyczących potencjalnego obciążenia finansowego dla budżetów IT.
TSplus: elastyczna alternatywa dla Citrix
TSplus, ze swoją ofertą rozwiązań zdalnego dostępu i innowacyjnym modelem licencjonowania, jawi się w tym świetle jako atrakcyjna alternatywa. Co istotne, w pogoni za zmianami i doskonaleniem technologicznym naszych rozwiązań, szanujemy raz podjęte zobowiązania wobec naszych klientów. To oni, ich oczekiwania i nasze wzajemne zaufanie są wartością, która nie może być w żaden sposób kwestionowana, nawet wobec pomysłów modernizacji i sprostania technologicznym trendom. Stale rozwijając i modyfikując naszą ofertę, staramy się nie gubić z oczu realnych potrzeb i oczekiwań naszych użytkowników, potrzeb – które tak jak same biznesy, których dotyczą – mają charakter zróżnicowany.
TSplus oferuje trzy różne edycje oprogramowania do zdalnego dostępu, uzupełnione różnorodnymi dodatkami i pakietami, które zapewniają klientom kompleksowe narzędzia do stworzenia bezpiecznej, niezawodnej i skalowalnej infrastruktury pracy zdalnej. Nasz model licencjonowania obejmuje licencje wieczyste na oprogramowanie do zdalnego dostępu wraz z usługą wsparcia i aktualizacji, oferowaną w oparciu o atrakcyjne cenowo subskrypcje.
TSplus wobec uniwersalnego modelu licencjonowania w kontekście zmian w polityce Citrix
Dostrzegając znaczenie swobody wyboru w zakresie licencjonowania, TSplus stopniowo wprowadza licencje oparte na subskrypcji. Opcja ta, dostępna obecnie dla oprogramowania Remote Support, wkrótce zostanie rozszerzona na całą gamę oprogramowania TSplus, by zapewnić klientom elastyczność w wyborze modelu licencjonowania, który najlepiej odpowiada ich konkretnym potrzebom.
W przeciwieństwie do uniwersalnego podejścia, które jest lansowane przez niektórych gigantów rynku zdalnego dostępu, TSplus wierzy w dostosowywanie rozwiązań do unikalnych wymagań zróżnicowanych branż, modeli biznesowych i rozmiarów infrastruktury. Ten atut elastyczności pozycjonuje TSplus jako idealną opcję dla firm poszukujących rozwiązań, które będą podążać za ich specyficznymi potrzebami.
Branża oprogramowania i usług IT coraz częściej przyjmuje modele cen subskrypcji. Chociaż licencjonowanie subskrypcyjne ma swoje zalety, zespoły IT i dyrektorzy biznesowi, zwłaszcza w firmach z sektora SMB, często skupiają swoją uwagę na innych zadaniach, związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa i cenią sobie stabilność w kwestii systemów informatycznych. W rezultacie mogą wahać się przed zmianą czegoś, co już dobrze działa.
Branża przechodzi jednak transformacje napędzane ewoluującymi modelami licencjonowania, i raczej nie sposób tego trendu zawrócić. Również klienci powoli przekonują i przyzwyczajają się do nowej rzeczywistości, choć czasem – tak jak w przypadku użytkowników Citrix i NetScaler – są do tej zmiany przymuszani przez czynniki zewnętrzne. Inni, darzą z kolei wielkim sentymentem czas, gdy raz złożona obietnica funkcjonalności była obietnicą wiążącą na zawsze. TSplus, świadomy tych przemian, a zarazem wierny fundamentalnym wartościom marki, wychodzi na przeciw również nowo kształtującym się oczekiwaniom i pozostaje konsekwentny, jeśli chodzi o swoje ambicje dostarczania elastycznych i zorientowanych na klienta rozwiązań.
Specjalistom w dziedzinie technologii w firmach korzystających z rozwiązań Citrix i NetScaler nie pozostawiono wyboru i czy tego chcą, czy nie, stoją przed wymogiem przejścia na licencjonowanie subskrypcyjne. Wobec konieczności poruszania się w ewoluującym środowisku oprogramowań do zdalnego dostępu, TSplus wyróżnia się jako orędownik wyboru, niezawodności i innowacji, pozostawiając klientom swobodę w kształtowaniu infrastruktury informatycznej swoich firm.
Aby dowiedzieć się więcej o TSplus i jego ofercie, odwiedź stronę z cennikiem naszych rozwiązań.
Klienci Citrix, którzy zastanawiają się nad zmianą, mogą również przeczytać następujący artykuł, aby uzyskać wnikliwe sugestie https://tsplus.net/alternatives-to-citrix/ i obejrzeć poniższy film, aby lepiej poznać, w jakich obszarach TSplus dysponuje istotną przewagą nad rozwiązaniami Citrix.